Porady Prawne - Korzystanie w sądzie z usług pełnomocnika lub samo reprezentacja
W niniejszym cyklu artykułów doradzamy Wam w prosty i czytelny sposób jak odnaleźć się w sytuacjach, w których mamy do czynienia z literą prawa w sposób praktyczny. Jak to bywa w życiu, chcąc nie chcąc, często stajemy przed różnymi wyborami i wyzwaniami. Hot Magazine pomoże odnaleźć się Wam w sytuacjach większej i mniejszej rangi, a autorką naszych porad jest Pani Adw. Kornelia Stolf – Peplińska z Kancelarii Adwokackiej SZP w Szczecinie. W tym odcinku poruszamy kwestie związane z bezpiecznymi wakacjami z biurem podróży. Temat zdecydowanie na czasie.
Sezon wakacyjny już tuż tuż. Wiele osób dopiero planuje wakacje, a niektórzy już mają zarezerwowany termin i miejsce wycieczki. Powszechnie wiadomym jest, że coraz chętniej spędzamy wymarzony urlop za granicą – w kurortach położonych w ciepłych krajach. Tego rodzaju wyjazd można zorganizować „na własną rękę” rezerwując samodzielnie lot oraz hotel za pomocą różnych portali internetowych, bądź można skorzystać z usług profesjonalnego biura podróży. Ta druga opcja pozwala zaoszczędzić nam czasu, który poświęcilibyśmy na dopasowanie korzystnych cen przelotów z cenami hoteli w danym okresie.
W biurze podróży wszystkie te formalności załatwiamy kompleksowo w zaufaniu, że wybrane przez nas miejsce z pewnością będzie odpowiadało temu, które przedstawione zostało w folderze, bądź na stronie internetowej biura. Po przybyciu do wybranego miejsca często okazuje się jednak, że znacząco odbiega ono od tego, które oferowało nam biuro – hotel leży daleko od plaży, z pokoju nie widać morza, jedzenie jest niesmaczne, a obsługa hotelu kiepska.
Niejednokrotnie zdarza się również, że po przyjeździe na miejsce jesteśmy kwaterowani w zupełnie innej miejscowości czy hotelu. W najgorszym przypadku, podczas naszego pobytu za granicą biuro podróży ogłasza upadłość i mamy trudności z powrotem do kraju. Co możemy wtedy zrobić? Jakie uprawnienia nam przysługują w takiej sytuacji?
Zagrożenia upadłości biura podróży raczej nigdy nie można stuprocentowo przewidzieć. Upadłość może bowiem dotyczyć nie tylko małych nowych biur podróży, ale i tych od dawna działających na rynku. Przed skorzystaniem z usług danego biura warto jednak sprawdzić kilka kwestii. Przede wszystkim należy sprawdzić, czy dane biuro działa legalnie, co zweryfikujemy w centralnym rejestrze prowadzonym przez Ministerstwo Sportu i Turystyki (www.turystyka.gov.pl).
Stosowne rejestry są prowadzone również przez urzędy marszałkowskie. W tych rejestrach znajdziemy między innymi takie informacje jak np. ogólne dane biura, rodzaj prowadzonej przez biuro działalności i co najważniejsze – wysokości jego gwarancji ubezpieczeniowej. Warto również zapoznać się z różnymi rekomendacjami biura, nie tyko od naszej rodziny przy znajomych, ale i dostępnych powszechnie w internecie. Należy przy tym pamiętać, aby nie zawsze kierować się ceną wycieczki, gdyż ta niekiedy nie oddaje w pełni jej faktycznego kosztu.
Szczególną uwagę należy również zwrócić na treść umowy podpisywanej z biurem podróży. Umowa taka powinna być zawarta w formie pisemnej. Umowa powinna zawierać trasę i miejsce wyjazdu, czas trwania imprezy i jej program, sposób zapłaty, rodzaj i zakres ubezpieczenia. Umowa powinna również wskazywać na terminu, w których biuro obowiązane jest poinformować klienta o ewentualnym odwołaniu wyjazdu, dacie ewentualnego przeniesienia uprawnień kupującego wycieczkę na inną osobę, czy inne specjalne wymagania.
Jeżeli rezerwując wycieczkę wpłacamy zaliczkę, powinniśmy otrzymać stosowne pokwitowanie wpłaty a wraz z umową pisemne potwierdzenie, że biuro podróży ma gwarancję bankową czy ubezpieczeniową, ze wskazaniem sposobu ubiegania się o wypłatę środków z tego ubezpieczenia. Zabezpieczenia te są podstawą zrealizowania naszych ewentualnych roszczeń na wypadek ogłoszenia upadłości biura, czy innych jego kłopotów finansowych.
Przy podpisywaniu umowy nie bójmy pytać się o szczegóły oferty. Osoba pracująca w biurze jest zobowiązana do wyjaśnienia nam wszelkich szczegółów i wątpliwości. Starajmy się również dopilnować, by szczegóły wybranej przez nas oferty znalazły odzwierciedlenie w umowie.
Pamiętajmy, że jeśli w trakcie korzystania z usług biura (czy to w trakcie podróży, czy już na miejscu) pojawią się z naszej strony jakieś zastrzeżenia co do jakości tej usługi – mamy prawo do złożenia reklamacji. Reklamację możemy składać wówczas, gdy oferowane nam usługi nie są zgodne z umową i ustalonymi w niej standardami.
W szczególności możemy złożyć reklamację wówczas, gdy biuro nie wykonuje przewidzianych w umowie usług stanowiących istotną część programu, a w zamian proponuje tzw. świadczenia zastępcze, których jakoś jest niższa niż pierwotnie oferowana. W takiej sytuacji przysługuje nam żądanie obniżenia ceny. Innym naszym uprawnieniem jest odstąpienie od umowy i żądanie, by organizator zapewnił nam powrót na miejsce rozpoczęcia wycieczki.
Powyższą reklamację możemy złożyć zarówno na miejscu pobytu (np. u rezydenta), bądź dopiero po powrocie w siedzibie biura. Warto również zadbać o udokumentowanie uchybień, poprzez wykonanie np. fotografii. Od rezydenta wyjazdu również możemy domagać się przedstawienia nam potwierdzenia zmiany warunków umowy. Całą tą dokumentację należy załączyć do reklamacji.
Należy jednak pamiętać, że biuro podróży nie ponosi odpowiedzialności za nienależyte zawarcie umowy wówczas, gdy jest to spowodowane działaniem siły wyższej jak np. złe warunki atmosferyczne, które trudno przewidzieć (np. wybuch wulkanu uniemożliwiający przeloty nad danym regionem, czy tsunami wyłączające niektóre hotele z użytkowania).