Rzeka ryczała jak zraniona bestia

04.09.2024
Autor: Trafostacja, Zdjęcia: Sasha Kovalenko

Szóstego czerwca 2023 roku wojska rosyjskie wysadziły tamę na zbiorniku hydroelektrowni Kachowka, zalewając kilkadziesiąt wsi i trzy rezerwaty przyrody na ukraińskim stepie. 22 marca 2024 roku, podczas kolejnego ataku rakietowego na Ukrainę, rosyjskie pociski trafiły w Dnieprzańską Elektrownię Wodną, powodując zanieczyszczenie rzeki Dniepr i uszkodzenie tamy elektrowni (po raz pierwszy od II wojny światowej).

Te dwa epizody – stanowiące zaledwie niewielką część tragicznego ciągu wydarzeń, przed którymi stoją Ukraina i Europa – zmuszają nas do ponownego zbadania genezy współczesnej infrastruktury energetycznej, jej powiązań ze zbrodniami przeciwko środowisku i reżimami totalitarnymi z przeszłości.

 

Rzeka ryczała jak zraniona bestia

otwarcie: 22 sierpnia 2024 (czwartek) o 19:00
wystawa: 22 sierpnia – 3 listopada 2024

Trafostacja

 

artyści: Mykola Bazarkin, Oleksii Podat, Yarema Malashchuk i Roman Khimei
zespół kuratorski: Alona Penzii, Stanislav Bytiutskyi, Oleksandr Teliuk
architektura przestrzeni wystawy: Ołeksandr Burlaka


projekt wystawy: Lera Guievska

koordynacja Kyiv Biennial: Vasyl Cherepanyn, Serge Klymko
koordynacja ze strony TRAFO: Dominika Głowala, Anna Sienkiewicz-Rogaś, Andrzej Witczak

 

 

6 czerwca 2023 roku wojska rosyjskie wysadziły tamę na zbiorniku hydroelektrowni Kachowka, zalewając kilkadziesiąt wsi i trzy rezerwaty przyrody na ukraińskim stepie. 22 marca 2024 roku, podczas kolejnego ataku rakietowego na Ukrainę, rosyjskie pociski trafiły w Dnieprzańską Elektrownię Wodną, powodując zanieczyszczenie rzeki Dniepr i uszkodzenie tamy elektrowni (po raz pierwszy od II wojny światowej).

 

Te dwa epizody – stanowiące zaledwie niewielką część tragicznego ciągu wydarzeń, przed którymi stoją Ukraina i Europa – zmuszają nas do ponownego zbadania genezy współczesnej infrastruktury energetycznej, jej powiązań ze zbrodniami przeciwko środowisku i reżimami totalitarnymi z przeszłości.

 

Kaskadowa budowa elektrowni wodnych na Dnieprze i jej filmowe pokazanie pozwalają spojrzeć na ciemną stronę sowieckiej modernizacji, opatrzoną narracją o „ujarzmianiu natury”, kontynuowaną do dziś w rosyjskiej ideologii kolonialnej.

 

 

Projekt powstał we współpracy z Centrum Badań nad Kulturą Wizualną / Kyiv Biennial oraz Narodowym Centrum im. Oleksandra Dowżenki.

 

Centrum Badań nad Kulturą Wizualną to niezależna instytucja kultury w Kijowie, założona w 2008 roku jako platforma wymiany pomiędzy środowiskami akademickimi, artystycznymi i aktywistycznymi. Centrum jest niezależną organizacją publiczną zajmującą się działalnością wydawniczą, wystawienniczą, badaniami naukowymi, prowadzeniem publicznych wykładów i dyskusji oraz konferencji.

 

Centrum Narodowe Oleksandra Dowżenki (Centrum Dowżenki) to największe archiwum filmowe Ukrainy, w którym przechowywanych jest ponad 7 000 ukraińskich i zagranicznych tytułów filmów fabularnych, dokumentalnych, animowanych oraz tysiące dokumentów archiwalnych z historii kina ukraińskiego. Centrum Dowżenki jest dziś jedną z najbardziej dynamicznych instytucji kulturalnych Ukrainy.

 

Więcej informacji:
https://2023.kyivbiennial.org/eng
https://dovzhenkocentre.org/en/