HipHopHeadz.pl – wydawcy i organizatorzy
Wiecie co łączy Sokoła, Marysię Starostę, Pih’a, Jeru The Damaja, AZ, Masta Ace’a, JWP, M.O.P. i Tha Alkaholiks ? Odpowiedz jest prosta: Karol Zając i jego firma HipHopHeadz.pl ! Wszyscy wspomniani artyści i wielu innych wystąpili na organizowanych przez niego koncertach. Ale HipHopHeadz.pl to nie tylko koncerty, to również sklep z płytami winylowymi i cd a także wsparcie artystów w wydawaniu swoich albumów czyli początkujący ale całkiem prężnie działający label. Tyle wstępu: przed wami wywiad z dwudziestokilkulatkiem, który nie boi się wyzwań i robi to co kocha. Z takich ludzi, nasze miasto powinno być dumne.
hot°: Zacznijmy od początku, pytam w końcu znawcę tematu: Jaka jest kondycja polskiego hiphopu? Ile osób przychodzi na koncerty, jak sprzedają się płyty ? itd.
Jak chodzi o porównanie Polskiej sceny z resztą świata to mamy się bardzo dobrze. Popularność rapu jest większa niż w Europie a popularność klasycznego rapu złotej ery jest nawet większa niż w Stanach, ilość wyświetleń na youtube czołowych reprezentantów polskiego rapu jest często większa od najlepszych MC w Stanach. Nie mówię tu o mainstreamie typu Jay-Z czy ASAP Rocky ponieważ jest to zupełnie inna kategoria. Jak chodzi o różnorodność i poziom polskich artystów w Europie to jesteśmy w pierwszej trójce razem z Francją i Niemcami.
Jak chodzi o inne elementy kultury Hip-Hop czyli B-Boy’ing DJ’ing i Graffiti, są one bardziej kultywowane w Europie niż w Stanach mimo iż tam, ta kultura się urodziła. Rozmawiałem z wieloma artystami z Nowego Jorku i wszyscy mówili że bardziej czuć prawdziwy klimat kultury hip-hop w Europie.
hot°: Pytam z kolei wydawcę płyt: Jakie wartości w hiphopie są dla Ciebie najważniejsze ? Przyjaźń, miłość, polityka, problemy społeczne czy po prostu zabawa, dziewczyny i imprezy ? W końcu liczy się przekaz ;)
Rap można podzielić na ten z przekazem i bez, jak prawie w każdym gatunku muzycznym, nie znaczy to że któryś jest gorszy. Jak w np. w rocku zdarzają się utwory pełne poezji a również luźne imprezowe, przekaz jest atutem w muzyce ale nie jedynym.
Nawiązując do pytania: problem polityki i problemów społecznych zajmował bardzo ważne miejsce w historii rapu, jest to doskonałe medium do szerzenia faktów i opinii o poglądach politycznych i potencjalnie może to mieć duży wpływ na słuchacza, powstał oczywiście nurt - Political Rap (przedstawiciele np. Public Enemy, Dead Prez czy Tragedy Khadafi)
Jak chodzi o naszą kulturę, osoba która wymyśliła jej nazwę (Hip-Hop) jako wspólną dla 4 elementów - Africa Bambaataa, wierzył że 4 wartości są w niej nadrzędne : peace, unity, love, and having fun, więc zabawa i czerpanie radości z życia znajduje ważne miejsce w fundamentach hip-hop’u.
W tych czasach połączenie pokoju z hip-hop’em, może wydawać się abstrakcyjne ale na początku formowania się naszej kultury w latach 70’tych artystyczna ekspresja 4 elementów w gettach Nowego Jorku i wszechobecna konkurencja między ludźmi trudniącymi się w danym elemencie kultury przeradzała się w tak zwane bitwy B-Boy’owe, Freestyle’owe itd co stało się alternatywą do wojen gangów i strzelanin przy najdrobniejszych sporach. Mogło się tak stać dzięki temu, że każdy element w kulturze hip-hop nie wymaga prawie żadnego wkładu finansowego, dla tego też mogła rozwijać się w biednych dzielnicach.
Do rapu na ulicach potrzeba co najmniej jednego mikrofonu, bez niego też da się obejść, dzięki betbox’owi nie potrzeba nawet podkładu muzycznego, do graffiti - jednej puszki farby, do dj’ingu adaptera, który w tamtych czasach każdy miał w domu, do b-boy’ingu tylko maty.
hot°: Jak wygląda organizowanie koncertów od strony technicznej? Z kim podpisuje się umowy, jak określa szczegóły typu hotel, przyjazd, kto ustala sprzęt muzyczny potrzebny na koncert ? itp.
Czasem mam rider techniczny z wszystkimi szczegółami odnośnie ugoszczenia artystów i podpisywane są umowy z menadżerami, a czasem po prostu uzgadniamy wszystko w 4 oczy czy mailowo, ale wszystko jest na mojej głowie zwykle.
hot°: Kto do tej pory występował na twoich koncertach ? Kto według ciebie wypadł najlepiej i najbardziej podbił szczecińską publiczność ?
Myślę że najbardziej AZ, gdyż był to pierwszy koncert w Szczecinie jednego z pionierów rapu takiego formatu, jedyną osobą która mogła być trochę blisko był Cappadonna ale ten koncert odbył się ponad 10 lat temu. Jak chodzi o Stany to w nieco ponad rocznej działalności gościłem:
Torae, AZ, Doo Wop, Alkaholiks, Skyzoo, Lil’Fame (MOP), Termanology, Apollo Brown, Guilty Simpson, Jeru The Damaja, Lords of Tha Underground, Cali Agents i Dynasty, i za sprawą naszej partnerskiej firmy „Big Idea” - KRS- One ! … Jak chodzi o Polskę to trochę za dużo tego na wymienianie, ale same dobre rzeczy
hot°: Jak oceniasz szczecińską publikę na tle innych miast ? Z tego co wiem, organizujesz koncerty nie tylko w Szczecinie.
Tak zazwyczaj robię całą trasę koncertową najczęściej z moim partnerem Sławkiem Mesali z Big Idea, on pilnuje bardziej kilku swoich miast ja kilku swoich plus ja się opiekuje naszymi gośćmi.
Szczecin zwykle nie odstaje od innych miast, czasem jednak są wyjątki, raz tylko zdarzyło się że w innych miastach mieliśmy z 300 osób a w Szczecinie z 60. Także zapraszam do wspierania dobrych rzeczy :)
hot°: Co sądzisz o piractwie i sciąganiu muzyki z internetu ?
Jakoś przeciwny nie jestem, w końcu już prawie wszystko na youtube można odsłuchać, ale przeciwny jestem i nie rozumiem - nie kolekcjonowania wydawnictw fizycznych indywidualnie uznanych artystów, przecież wydanie fizyczne jest kropką nad „i” całego projektu, który artysta chce przekazać w ręce odbiorcy. Fajnie jak odbiorca poczuwa się do wspierania swoich ulubionych wykonawców, bo bez wystarczającego wsparcia muzyki danego artysty, może dojść do niemożności dalszej jej tworzenia.
hot°: Wybacz pytanie ale musiałem je zadać: czy z muzyki hiphopowej można żyć ?
Pewnie! Z każdego dobrego gatunku muzycznego można bo podobnie jak rock jazz czy muzyka klasyczna. Rap charakteryzuje się wiernymi słuchaczami i nie można jej określić jako „młodzieżowa muzyka”. a cała kultura hip-hop wiąże się z bardzo skomplikowaną i wyniosłą ideologią, zasadami i prawami spisanymi dzięki organizacjom jak Zulu Nation czy Tample Of Hip-Hop. Kultura ta została oficjalnie przyjęta przez ONZ jako międzynarodowa kultura pokoju i dobrobytu w 2001 roku dzięki Hiphopowej Deklaracji Pokoju (The Hip Hop Declaration of Peace).
hot°: Opowiedz nam jakąś mocną albo zabawną historię związaną z artystami i koncertami ….
To chyba zbyt elegancka gazeta na takie ciekawsze historie. :D
hot°: Czym jest D-Sessions ? Z kim zdążyliście już nagrać taki projekt ?
Przy D-Sessions proponuje zaproszonemu do Szczecina artyście projekt gdzie nasi szczecińscy muzycy z luźno nazwanego składu - Hood Shit Band, uczą się grać utwór z dyskografii artysty na żywo na żywych instrumentach, pozwala to dać utworowi nowego życia i klasycznego brzmienia a wszystko nagrywają kamerzyści z A1 Videos z Panem Pelem i Fikouem na czele.
Na razie mamy opublikowane już następujące odcinki : Torae, Reks, Masta Ace. Wkrótce: Jeru The Damaja, Skyzoo, Guilty Simpson, Dynasty, JWP, RH- (Hades, RakRaczej DJ Kebs)
hot°: Jakie masz plany na rok 2014 ?
Więcej dobrych koncertów, więcej wydawnictw winylowych i cd, więcej stoisk z płytami na dobrych eventach, więcej odcinków D-Session, więcej kultywowania kultury hip-hop.
„Cultivate, Multiply, Motivate or else we’ll die” Gifted. Unlimited. Rhymes. Universal (śp. GURU)
hot°: Dziękujemy za wywiad