Ponadczasowa muzyka w różnych wymiarach

03.04.2024
Autor: Piotr Żelachowski, Zdjęcia: Archiwum Stowarzyszenia

Projekt "Ponadczasowa muzyka w różnych wymiarach", prowadzony przez Stowarzyszenie ATOMY i sieć przedszkoli Dzwoneczek, wykorzystuje muzykę do wspierania osób z autyzmem. Inicjatywa ta podkreśla rolę muzyki w terapii, edukacji, i rozwoju społecznym, dając uczestnikom szansę na wyrażenie siebie i rozwój w przyjaznej atmosferze. Ten projekt dowodzi, że muzyka może być mostem łączącym różne światy, otwierającym nowe możliwości dla osób z autyzmem. "Ponadczasowa muzyka w różnych wymiarach" - Filharmonia - Poniedziałek 8 kwietnia, start. 13 

 

 

hot°: Jaki był główny impuls do zainicjowania projektu "Ponadczasowa muzyka w różnych wymiarach" i dlaczego postanowiłyście połączyć muzykę z wsparciem osób z autyzmem?


Wszelkie nasze działania społeczne w ramach STOWARZYSZENIA NA RZECZ OSÓB Z AUTYZMEM I POKREWNYMI ZABURZENIAMI PSYCHICZNYMI ATOMY jak i działania edukacyjno-terapeutyczne w ramach sieci przedszkoli terapeutycznych Dzwoneczek mają swoje oparcie w muzyce.

 

Prowadzimy aktywne muzykowanie dla dorosłych i dla dzieci, wspomagamy się muzykoterapią w rozwijaniu komunikacji językowej dzieci z autyzmem, usprawniamy artykulacje dla dzieci z afazja i programujemy język w oparciu o prozodię muzyczną podkreślającą rytm, akcent, przebiegi melodyczne.

 

Uczymy obsługi wszystkich instrumentów muzycznych począwszy od klawesów, chymesów, fletów, dźamb, marakasów, ksylofonów , metalofonów, harf a nawet gitar i keybordów. Mamy znakomite instrumentarium i nauczycieli muzyki dla których praca to misja. Dzielimy się tą misja z naszymi podopiecznymi.

 


hot°: Jak dobieracie repertuar muzyczny i choreograficzny do projektu, aby najlepiej oddać jego wielowymiarowy charakter?


Nauczyciele-terapeuci wybierają repertuar dostosowany do możliwości dzieci i ich potencjału.


hot°: Czy mogą Państwo opisać, jakie cele terapeutyczne i edukacyjne stawiacie przed sobą w ramach projektu?


Chcieliśmy pokazać różnorodność interpretacji powszechnie znanych i lubianych utworów muzyki klasycznej, filmowej i tanecznej poprzez aktywne muzykowanie w sekcjach instrumentalnych, poprzez zsynchronizowany z muzycznymi motywami ruch sceniczny który pokreśli charakter utworów: walca, passadoble czy marsza. Czyli cele poznawcze.

 

Drugi obszar to umiejętności społeczne wspólnej prezentacji w nowym środowisku nie tylko akustycznym ale i odmiennej przestrzeni architektonicznej. Czyli tę wielowymiarowość emocjanalną czyli nowe doświadczenia do których oczywiście musimy przygotować podopiecznych poprzez znane techniki wizualizacji i uprzedzania.

 


hot°: Proszę opowiedzieć o wykorzystaniu metody TEACCH i systemu AAC PIC w kontekście projektu. Jak wpływają one na efektywność komunikacji z uczestnikami?


Alternatywny i wspomagający przekaz językowy AAC- to pomoce graficzne przekazu treści językowy który stosujemy podczas codziennej pracy w przedszkolu


hot°: Jakie są największe wyzwania organizacyjne i logistyczne przy realizacji projektu łączącego elementy artystyczne i terapeutyczne?


Jeżeli wszystko dokładnie zaplanujemy i starannie przygotujemy to nie jest to ogromne przedsięwzięci, tym bardziej że organizujemy takie spektakle, koncerty, konferencje dla nauczycieli i specjalistów od dwudziestu lat i od dziesięciu istnienia Stowarzyszenia.Jesteśmy jako sieć przedszkoli samowystarczalni technicznie mamy sprzęt nagłośnieniowy, oświetleniowy i muzyczny.

 

Mamy kompetentną i kreatywna kadrę z którą z przyjemnością współpracujemy.

 


hot°: Jak ważna jest dla sukcesu projektu współpraca z filharmonią oraz innymi placówkami edukacyjnymi i terapeutycznymi?


Miejsce występu nobilituje nie tylko rangą muzyczna ale i niesamowita przestrzenia która zawsze pomaga muzykom.


hot°: Jak uczestnicy projektu radzą sobie z presją i emocjami związanymi z publicznym występem?


Takie zachowania komunikacyjne trenujemy codziennie . W harmonogramie pracy przedszkola codziennie sa prowadzone zajęcia muzykoterapeutyczne, logorytmiczne , trening umiejętności społecznych i inne zajęci w strukturach TECCH.


hot°: Na jaki wpływ na świadomość społeczną liczycie przy realizacji projektu w kontekście Światowego Dnia Wiedzy o Autyzmie?


Chcemy pokazać różnorodność postaw, możliwości, talentów i trudności . Nie obawiamy się różnych trudnych sytuacji bo nie każdy deficyt możemy przewidywać mimo że trenujemy sposoby radzenia sobie w takiej sytuacji.

 

 

LINK DO WYDARZENIA: tutaj


hot°: Czy projekt przewiduje rozwój i dalszą kontynuację w przyszłości? Jakie są Wasze wizje jego rozwoju?


Nasze plany są kontynuowane od lat z coraz większym rozmachem. Przewidujemy więc kolejne etapy rozwoju.

 


hot°: Jakie korzyści płyną dla rodzin i opiekunów osób z autyzmem z udziału ich bliskich w projekcie?


Satysfakcja, radość , duma i pogłębienie relacji na których budujemy nasza wizję edukacyjno-terapeutyczną. Wszyscy czerpiemy satysfacje z naszej pracy.


hot°: Jakie przesłanie chcecie przekazać publiczności za pośrednictwem koncertu?


Bądźmy odważni w realizacji naszych marzeń!