Bank Żywności Szczecin im. Jacka Kuronia
Rozmawiamy z Bank Żywności Szczecin Imienia Jacka Kuronia. To pomocna inicjatywa, która ma na celu wspieranie potrzebujących, a także promowanie postaw hamujących wyrzucanie żywności do śmieci. Jak ono wygląda w praktyce? Tego dowiecie się z wywiadu poniżej!
Czy mogą Państwo przybliżyć naszym czytelnikom na czym dokładnie polega działalność Banku Żywności
Bank Żywności jest to organizacja społeczna, która za główny cel swoich działań obiera ratowanie nadwyżek produkcyjnych żywności oraz przekazywanie jej osobom potrzebującym. Głównym filarem działań Banku jest aktywne ratowanie jedzenia poprzez codzienne odbiory żywności od producentów, dystrybutorów jak również z sklepów i restauracji. Tak pozyskany produkt trafia na nasz magazyn, gdzie jest odpowiednio sortowany, ewidencjonowany a kolejno przekazywany organizacjom zajmującym się bezpośrednio wspieraniem osób znajdujących się w potrzebie.
Prócz codziennej dystrybucji żywności świeżej organizujemy również akcje mające na celu jednorazowo wesprzeć ludzi dawką żywności o dłuższym terminie przydatności do spożycia. W takim właśnie celu przeprowadzane są akcje Zbiórek Żywności, które są organizowane odpowiednio przed Świętami Wielkanocnymi i Bożego Narodzenia – dzięki tym akcjom jesteśmy w stanie podarować wsparcie w przygotowaniu świąt osobom, które borykają się z wieloma trudnościami w swoim życiu.
Prócz Zbiórek Świątecznych ostatnio zorganizowaliśmy Zbiórkę Żywności z okazji Światowego Dnia Żywności, gdzie w współpracy z siecią Netto można było przekazywać produkty żywnościowe.
Na tle poprzednich lat działalność Banków Żywności w Polsce uległa zmianie, aktualnie nie jest to już tylko dystrybucja żywności, ale są to również działania edukacyjne czy aktywizacyjne. Jako Bank Żywności Szczecin prowadziliśmy do tej pory szkolenia, warsztaty w szkołach, konferencje czy debaty na temat ekonomii społecznej, marnowania żywności i edukacji w tym zakresie. W naszych akcjach społecznych brało udział blisko 800 wolontariuszy, którzy są przykładem osób chętnych w byciu aktywnym społecznie.
Osoby te można też z dumą nazwać ambasadorami wrażliwości społecznej – co w dzisiejszych czasach jest ogromnie ważną cechą.
Od kogo najczęściej otrzymujecie żywność i Czy są sklepy/przedsiębiorcy ,którzy robią to regularnie
Nasza organizacja pozyskuje żywność od każdego kto chce taką żywność nam przekazać, w dużej mierze są to producenci, rolnicy, dystrybutorzy, hurtownicy, restauracje czy sieci handlowe. Najczęstszym partnerem w działaniach tego typu są sieci handlowe oraz dystrybutorzy żywności – są to min. sieć sklepów Biedronka, Netto czy Stokrotka oraz firma Farutex.
Mówimy tu o codziennej żywności, której termin przydatności do spożycia jest krótki (2-3 dni) i wymaga szybkiej reakcji z strony Banku – jednak nie należy zapominać o rolnikach i producentach, którzy wpierają naszą organizację produktem o terminie przydatności dłuższym niż 3dni, taka żywność przyjeżdża rzadziej natomiast jest to już ilość, przy której muszą wspierać nas zewnętrzne profesjonalne firmy logistyczne – mam na myśli tutaj pełne tiry warzyw, owoców, mleka czy chociażby napoi.
Aktualnie w Polsce wprowadzono Ustawę o niemarnowaniu żywności. Ustawa ta zobowiązuje każdej palcówce handlowej pow. 400 m2 (docelowo pow. 250 m2) podpisanie umowy z organizacją pożytku publicznego na rzecz, której będzie przekazywać żywność, która może się zmarnować.
Jak wygląda codzienność osoby pracującej w Banku Żywności?
Budzisz się rano, spożywasz śniadanie, pijesz kawę a potem ruszasz, aby pomagać i być ambasadorem idei naszej organizacji 😊
Mówiąc dokładniej każdy dzień jest inny – to co je łączy to wymóg naszej aktywności i stawianie nowych wyzwań. Realia codziennej pracy w Banku Żywności mogą się różnic zależnie od danego stanowiska, ale jest jeden wspólny mianownik. Mianowicie największy motorem napędowym ludzi, których skupia dookoła siebie BŻ jest niewątpliwie pomoc potrzebującym.
Tak więc czy jest się zatrudnionym jako kierowca, magazynier czy pracownik biurowy - wszystkim przyświeca jeden cel. Najczęstszymi z naszych zadań jest odwiedzanie firm/sklepów/dystrybutorów , z którymi współpracujemy na stałe i odbieranie od nich żywności.
Poszukiwanie nowych miejsc współpracy, zarówno darczyńców jak i potrzebujących osób. Prócz tych, którzy wydają żywność są Ci którzy, dbają o to, aby produkty trafiały do jak największej ilości osób
Kto korzysta na zebranej żywności? Jak docieracie do potrzebujących?
Ogólnie osoby potrzebujące takiego rodzaju wsparcia.Docieramy do rodzin wielodzietnych, pieczy zastępczej, osób starszych, niepełnosprawnych, bezdomnych, samotnych matek, każdemu komu jesteśmy w stanie staramy się pomóc. Sama działalność Fundacji opiera się na współpracy z organizacjami.
Z uwagi na fakt ogromu potrzebnego zaangażowania w pozyskanie i dystrybucję żywności, nie jesteśmy w stanie sprawdzić każdej osoby indywidualnie. Dlatego współpracujemy z organizacjami, one mają swoich podopiecznych, znają ich. Jeśli ktoś indywidualnie prosi nas o wsparcie, to właśnie kierujemy go do organizacji, z którą współpracujemy.Pokazujemy mu ścieżki z jakich może skorzystać, jest ich zazwyczaj kilka.
Jak uświadamiacie ludzi aby nie marnotrawili jedzenia?
Jest szereg możliwości. Pierwszą z nich jest bycie ambasadorem tej postawy w codziennym działaniu, nie chodzi o życie prywatne każdego z nas, oczywiście bycie ambasadorem tam jest bardzo ważne i wpływa nasze najbliższe środowisko, chodzi natomiast o organizację.
W dystrybucji żywności kierujemy się możliwościami jakie ma dany partner, nie chcemy dawać za dużo – bo właśnie później może się zmarnować. Staramy się świadomie i ekonomicznie dystrybuować produkty, które otrzymujemy.
Dodatkowym działaniem jest realizacja warsztatów w szkołach podczas których uświadamiamy dzieci oraz młodzież o skutkach marnowania żywności w ciekawy sposób z dużą dawką zabawy. Prowadzimy debaty w ramach różnych wydarzeń, ostatnia miała miejsce podczas zeszłorocznych obchodów Światowego Dnia Żywności, kolejna w tym roku już wkrótce w formie online.
Organizujemy szkolenia dla wolontariatu, przedsiębiorców oraz jednostek samorządowych i organizacji działających w sferze pomocy społecznej, na których uczymy innych i przekazujemy dużą ilość narzędzi do wykorzystania w ich lokalnych społecznościach.
Z kim współpracujecie?
Oprócz darczyńców i organizacji partnerskich, o których już wspomniałem, są to jednostki samorządów jak Wydział Spraw Społecznych Urzędu Miasta Szczecin i Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego.Współpracujemy też z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Do grona naszych najbliższych partnerów należy zaliczyć Firmę UPS, która od początku wspiera nas w organizacji zbiórek żywności, jak i przedsiębiorstwo Agroma – na terenie, którego mieści się nasze biuro i magazyn. Do tego należy wspomnieć o szeregu firm spedycyjnych, przedsiębiorstw i osób prywatnych, które wspierają nasze działania takich jak Sieci Netto, Biedronka, Stokrotka, Farutex, Maspex).
Na tle Banków Żywności ściśle współpracujemy z Federacją Polskich Banków Żywności, do której staramy się wstąpić jako członek. Aktualnie widniejemy jako potencjalni kandydaci a w naszej ścieżce wdrożeniowej wspomaga nas nasz Patron Wielkopolski Bank Żywności.
Bardzo ważna jest dla nasz współpraca z drugim Bankiem w województwie zachodniopomorskim, chodzi tu o Bank Żywności w Nowych Bielicach. Prócz tego współpracujemy z innymi Bankami, gdzie wspieramy się w misji jaką jest zapobieganie marnowaniu żywności.
Czy zrealizowaliście jakieś projekty, które szczególnie zasługują na uwagę?
Tak, przede wszystkim Zbiórki Żywności, jest to akcja, która niesie ze sobą wspaniałe przesłanie pomocy osobom w potrzebie, w przygotowaniu świątecznych potraw. Jest to ogromne wsparcie, w którym może uczestniczyć każdy z nas kupując jedynie 1 produkt więcej w swoich codziennych zakupach. Większość z nas ceni sobie dar świąt, a możemy je podarować każdemu.
Na tle naszych projektów warto wskazać organizację warsztatów dla dzieci w szkołach w ramach projektu Extra Szkolna Stołówka, w kilku edycjach programu. W ramach nagrody szkoły otrzymywały wydarzenie, które Banki Żywności przeprowadzały służąc swoją wiedzą i doświadczeniem. W zależności od prowadzącego miało to wydarzenie różne formy: warsztatu bądź gry terenowej.
Kolejny bardzo ważnym dla nas przedsięwzięciem była realizacja szkoleń z zakresu niemarnowania żywności i nowo wdrażanej ustawy na zlecenie Regionalnego Ośrodku Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego. W ramach tego projektu przeprowadziliśmy 3 zjazdy szkoleniowe dla pracowników organizacji pomocowych. Szkolenie wyszło bardzo dobrze, ludzie byli niesamowici, bardzo dobrze wspominamy ten czas.
Warto zaznaczyć teżo zeszłorocznej debcie z okazji Światowego Dnia Żywności, gdzie oprócz gości z organizacji partnerskich i studentów, odwiedzili nas również przedstawiciele współpracujących z nami jednostek samorządów. Bardzo chętnie będziemy powtarzać tego typu działania.
Jak w świetle zaistniałej sytuacji w Polsce i na Świecie planujecie zoorganizować świąteczną zbiórkę żywności?
W tym roku z uwagi na pandemię, w kraju jak i na świecie, prowadzimy zbiórkę Świąteczną pasywną, co oznacza,że w sklepach nie będzie Naszych wolontariuszy. Zbiórka bedzie sie odbywać w wybranych sklepach, w dniach od 23.11 do 28.11.
W tych dniach, na terenie sieci handlowych będą stały kosze, do których można będzie wrzucić produkt z dłuższym terminem przydatności. Również prowadzona będzie zbiórka pieniężna. Szczegóły akcji, bliżej 23 listopada będą podane u nas na stronie fb oraz na instagramie.
W sprawie wszelkich informacji, jak zostać e-wolontariuszem zbiórki świątecznej również zapraszamy do nas na facebooka.
KONTAKT
---------------------------------
tel: 666 339102
Komentarze
Brak komentarzy.